قوانین و مقررات فروشگاه آبی‌تِک​​

در معاملات فروشگاه‌های اینترنتی، سایت فروش، به عنوان فروشنده و کاربر اینترنتی سفارش‌دهنده به عنوان خریدار تلقی می‌شود. خرید و عضویت در فروشگاه اینترنتی آبی‌تِک به معنای پذیرش شرایط و احترام به همه قوانین سایت است.

ثبت سفارش و پرداخت

۱. کالاها بر مبنای نوع و تعدادی به فروش می‌رسند که خریدار، آن‌ها را در فروشگاه اینترنتی آبی‌تِک مشخص کرده است.
۲. فروشنده باید ثبت سفارش کالا و مشخصات مربوط به ارسال و پیگیری سفارش را به خریدار اطلاع دهد.
۳. ارزش کالا یا کالاهای سفارش داده شده مطابق با قیمت درج شده در سایت محاسبه می‌شود و شامل تمامی مالیات‌ها و عوارض فروش خواهد شد. تنهامبلغی که در بعضی از موارد، به مبلغ نهایی سفارش اضافه می‌شود، هزینه ارسال و بیمه کالا است.
۴. با توجه به اینکه سفارش‌ها در سیستم ثبت و ذخیره می‌شوند، آبی‌تِک به هیچ عنوان فاکتور مجدد صادر نخواهد کرد. امکان تغییر مشخصات فاکتور ازجمله تغییر نام شخص حقیقی به نام شخص حقوقی نیز وجود ندارد. بنابراین مشتریان باید هنگام ثبت سفارش، دقت لازم را داشته باشند.
۵. افزودن کالا به سبد خرید، به معنی رزرو کالا نیست و هیچ‌گونه حقی را برای خریدار ایجاد نمی‌کند. هم‌چنین تا قبل از ثبت نهایی سفارش، امکان ایجاد هرگونه تغییری از جمله تغییر از سوی فروشنده در موجودی کالا یا قیمت، بر کالای افزوده‌شده به سبد خرید وجود دارد؛ بنابراین به خریدارانی که تصمیم خرید قطعی دارند، توصیه می‌شود که تا آخرین لحظه قبل از خرید، مشخصات محصول را چک کنند. هم‌چنین خریداران باید درباره کالاهایی که با عنوان «فروش ویژه» ارائه شده‌اند و تعداد آن‌ها محدود است، در سریع‌ترین زمان، سفارش خود را نهایی کنند تا با اتمام موجودی یا تغییر قیمت کالاها روبه‌رو نشوند. بدیهی است سفارش کالا، تنها زمانی نهایی می‌شود که خریدار، شماره سفارش خود را از طریق پیامک یا ایمیل دریافت کند و فروشنده هیچ‌گونه مسئولیتی نسبت به کالاهای راکد در سبد خرید ندارد.
۶. لازم است کاربران هنگام سفارش کالا، آدرس و اطلاعات صحیح و کامل خود را درج کنند. در غیر این صورت، مسئولیت هر گونه مشکل یا تاخیر در دریافت سفارش بر عهده خریدار است.
۷. پیش از تکمیل شدن فرآیند سفارش، کالا برای مشتری ارسال نخواهد شد.
۸. برای خرید از سایت، سن قانونی (۱۸ سال تمام) الزامی است و در غیر این‌صورت باید خرید از سایت ازسوی والدین یا قیم قانونی فرد انجام شود. عواقب ناشی از رعایت نکردن این موضوع، کاملا بر عهده مشتری خواهد بود.
۹. روز کاری در آبی‌تک به معنی روز شنبه تا پنج‌شنبه هر هفته، به‌جز تعطیلات رسمی است. سفارشاتی که از ساعت ۹ تا ۱۸ روزهای کاری ثبت شده باشند، در همان روز پردازش می‌شوند و تمامی سفارش‏‌های ثبت شده در زمان‌های دیگر، در اولین روز پس از تعطیلات بررسی می‌‏شوند؛ اما «ثبت سفارش» در آبی‌تِک در همه ساعات و روزهای سال، اعم از تعطیلات رسمی امکان‌پذیر است.
۱۰. در صورت بروز مشکل یا انصراف مشتری، مبلغ پرداخت‌شده بدون کاهش هزینه طی ۲۴ الی ۴۸ ساعت کاری به حساب مشتری بازمی‌گردد. به همین منظور، کاربران می‌توانند از طریق ثبت شماره حساب در فرم ثبت نام سایت یا اعلام شماره کارت به‌صورت تلفنی به واحد خدمات پس از فروش، جهت دریافت وجه خود اقدام کنند.

ارسال و تحویل سفارش

۱- نشانی تحویل کالا، ازسوی خریدار در فروشگاه اینترنتی آبی‌تِک درج می‌شود و این فروشگاه متعهد است سفارش را در آن مکان به مشتری تحویل دهد. در صورت عدم حضور یا پاسخ‌گویی تلفنی سفارش‌دهنده در زمان و مکان تعیین شده، فروشنده سیاست‌های مربوطه را اعمال خواهد کرد.
۲- در صورتی که فروشنده به دلایلی خارج از اراده خود، موفق به تحویل سفارش در زمان و مکان تعیین‌شده نشوند، سفارش مجددا به نشانی فروشنده بازگشت داده خواهدشد و ارسال دوباره آن به آدرس جدید، شامل هزینه‌های احتمالی باربری خواهد شد.
۳- خریدار موظف است در صورت انتخاب گزینه پرداخت در محل، کل مبلغ سفارش را هنگام تحویل کالا پرداخت کند. در صورت عدم پرداخت کامل وجه ازسوی خریدار، فروشنده حق دارد از تحویل کالا خودداری کند و سفارش مشتری را فسخ نماید.
۴- تحویل سفارش در اماکن عمومی هم‌چون خیابان، مترو و مانند آن امکان‌پذیر نیست و لازم است آدرس تحویل، دقیق و قابل پیگیری باشد.
۵- میانگین زمانی پردازش سفارشات پس از تایید نهایی کارشناسان آبی‌تِک، حدود ۴۰ دقیقه خواهد بود. سفارش‌های ارسالی شهر تهران به دلیل قابل پیش‌بینی نبودن مسائلی چون ترافیک یا حوداث غیرمنتظره، در بازه زمانی ۱ تا ۲ ساعته تحویل داده می‌شوند و مشتریان محترم لازم است که در بازه زمانی مشخص شده در محل تحویل کالا حضور داشته باشند، در غیر این‌صورت مسئولیت و هزینه ارسال مجدد آن بر عهده مشتری خواهد بود.
۶- سفارش‌های ثبت‌شده در فروشگاه، با توجه به نوع باربری آن‌ها در بازه‌های زمانی مختلفی ارسال می‌شوند. سفارش‌های که قرار است از طریق پست ارسال شوند باید تا ساعت ۱۲، سفارش‌های باربری تا ساعت ۱۷ و سفارش‌های تیپاکس تا ساعت ۱۴ هرروز نهایی شده باشند تا در همان روز ارسال شوند؛ اما در صورتی‌که سفارش‌ها بعد از این ساعت‌ها نهایی شده باشند، در روز کاری بعد تحویل داده می‌شوند. این شرکت‌ها نیز بر حسب مقصد تعیین‌شده، معمولاً بعد از ۲۴ تا ۴۸ ساعت کاری سفارش را به مقصد خواهند رساند.
۷- مشتریان محترم موظفند در زمان تحویل گرفتن سفارش، بسته‌بندی آن را از تمام جنبه‌های ظاهری بررسی کنند و در صورتی‌که فاقد هر گونه ایراد ظاهری باشد، تحویل بگیرند. بعد از این مرحله فروشگاه مسئولیتی در قبال مشکلات ظاهری سفارش نخواهد داشت. در صورتی‌که بسته‌بندی کالا مشکلات ظاهری یا نشانه‌های ضربه‌خوردن در حین باربری داشته باشد یا مشخصات کالای سفارش داده شده با کالای ارسالی مطابقت نداشته باشد، مشتری باید از تحویل گرفتن آن از مامور باربری یا پیک خودداری کند و موضوع را در اولین فرصت به آبی‌تِک اطلاع دهد.
۸- با توجه به این‌که شرکت‌های باربری همواره مبلغی را به‌عنوان بیمه برای زیان‌های احتمالی حین انتقال بار، از مشتری دریافت می‌کنند، در صورتی‌که کالا در حین باربری آسیب ببیند یا دچار مشکلات فنی شود و آن مشکل به تایید واحد خدمات پس از فروش آبی تک برسد، خریدار موظف است که این اتفاق را به اطلاع شرکت باربری برساند و مشکل را پیگیری نماید. مسئولیت آسیب‌های واردشده به کالا در حین انتقال سفارش بر عهده باربری خواهد بود.
۹- کالاهایی که در رسید تحویل آن‌ها قید شده است که نباید از بسته‌بندی خارج شوند، از بند بالا پیروی نخواهند کرد و مشتریان صرفاً باید سلامت بسته‌بندی کالا را بررسی کنند. در این گونه موارد، بازکردن بسته‌بندی و راه‌اندازی کالا صرفا باید ازسوی کارشناسان شرکت ارائه‌دهنده خدمات گارانتی صورت پذیرد، در غیر این صورت دستگاه مشمول گارانتی نمی‌شود و مسئولیت مشکلات احتمالی بعدی بر عهده مشتری خواهد بود.
۱۰- در مواردی که مشتری، ارسال سفارش توسط شرکت پست یا باربری را انتخاب کرده باشد، فروشگاه مسئول است سفارش را به‌صورت صحیح و سالم و در زودترین بازه زمانی به شرکت پست یا باربری منتقل کند و کد پیگیری برای مشتری ارسال کند. در این موارد باتوجه به این‌که مطابق مواد ۳۸۶ و ۳۸۷ قانون تجارت، تمامی مشکلات ناشی از حمل کالا بر عهده مسئول حمل و نقل است و فروشگاه مسئولیتی در قبال تاخیر در ارسال یا مشکلات احتمالی آن ندارد. در صورت بروز مشکل باید مشکل در اولین فرصت از طریق تماس تلفنی به آبی‌تک اعلام شود و با هماهنگی فروشگاه، خسارت وارد شده ازسوی شرکت باربری صورت‌جلسه شود. آبی‌تک همواره برای ارسال سفارش‌ها، بهترین شرکت‌های انتقال بار را انتخاب می‌کند تا بتواند همه کالاها را در سلامت کامل به دست مشتریان خود برساند. هم‌چنین آبی‌تک در حوزه اختیارات خود، برای پیگیری و رفع مشکلات مشتریان نهایت تلاش خود را می‏‌کند.
۱۱- مشتریان می‌توانند در مرحله ثبت سفارش، از میان روش‌های ارسال ممکن (پیک، باربری، پست، تیپاکس)، یک روش را به دلخواه انتخاب نمایند. انتخاب هر روش به منزله آگاهی از قوانین و شرایط مربوط به آن خواهد بود.
۱۲- طبق دستورالعمل پلیس فتا، در هنگام تحویل سفارشاتی که پرداخت مبلغ آن‌ها به‌صورت آنلاین بوده است، ارائه کارت ملی مطابق با نام فرد سفارش‌دهنده، اجباری است. اگر فردی که کالا را سفارش داده و پرداخت آن را به‌صورت آنلاین انجام داده، تمایل داشته باشد سفارش به فرد دیگری تحویل داده شود، باید حتما نام فرد تحویل‌گیرنده را در قسمت توضیح سفارش به فروشگاه اعلام کند، در غیر این‌صورت، فروشگاه کالا را تحویل نمی‌دهد و هزینه ارسال دوباره کالا بر عهده مشتری خواهد بود.

گارانتی و بازگشت کالا

۱- در سفارش‌هایی که پرداخت آن‌ها در محل مشخص شده انجام می‌شود، باید وجه فاکتور تسویه به همراه تحویل داده شود. پس از دریافت کالا، مشتریان محترم تا ۷ روز فرصت خواهند داشت تا کالا را از نظر فنی بررسی کنند. هر گونه نقص و یا عیب فنی باید حداکثر تا ۷ روز بعد از زمان تحویل سفارش به واحد خدمات پس از فروش آبی‌تک از طریق تماس تلفنی با شماره ۰۲۱۴۷۶۲۹ (داخلی ۲) اعلام شود و کالا مرجوع بازگردانده شود. کاربران عزیز توجه داشته باشند که بعد از ۲ روز هیچ نوع اعتراضی پذیرفته نمی‌شود.
۲- مدت گارانتی و نام شرکت ارائه‌دهنده خدمات پس از فروش، در قسمت توضیحات هر کالا ذکر شده است. در صورتی‌که موارد یادشده در این قسمت درج نشود، کالا گارانتی نخواهد داشت.
۳- در راستای حمایت از حقوق مصرف‌کننده و قوانین تجارت الکترونیک، تمامی محصولات باید از نظر فیزیکی سالم به دست مصرف کننده برسند. خریدار به مدت ۷ روز کاری فرصت دارد درصورتی‌که بسته‌بندی کالا باز نشده و از آن هیچ‌گونه استفاده‌ای نشده باشد، از سفارش خود انصراف دهد؛ در این موارد، هزینه بازگشت کالا بر عهده مشتری است. کالاهایی که به علت نوسانات بازار دچار تغییر قیمت می‌شوند، شاملل این بند نخواهند شد، در غیر این صورت شرایط زیر برای بازگرداندن کالا الزامی است:

– کالای خریداری‌شده از بسته‌بندی و پلمپ اولیه خارج نشده باشد و این امر به تایید کارشناسان واحد خدمات پس از فروش آبی‌تِک برسد.

– کارتن و بسته‌بندی کالا کاملا سالم و بدون پارگی یا آسیب باشد. برچسب زدن یا نوشتن توضیح، آدرس یا هر مورد دیگری روی کارتن یا جعبه اصلی کالا امکان استفاده مشتری از ضمانت کالا را از بین خواهد برد..

۴- کارشناسان واحد خدمات پس از فروش آبی‌تِک ایرادهای اعلام‌شده ازسوی مشتری را بررسی می‌کنند و در صورت تایید وجود نقص فنی، کالا مشمول بند بعدی می‏‌شود. آن دسته از اشکال‏‌های فنی که در اثر استفاده نادرست مشتری از کالا ایجاد شود، شامل این ماده نخواهد شد.
۵- در صورت وجود هر گونه مشکل فنی و تایید کارشناسان خدمات پس از فروش آبی‌تِک، مطابق قانون تجارت الکترونیک، کالا مشمول قانون ۷ روز تضمین تعویض کالای معیوب می‌گردد. آسیب‏‌های فیزیکی ناشی از حمل و نقل، شامل استفاده از این سرویس نمی‏‌شود و مطابق با قوانین در مورد آن‌ها تصمیم گرفته خواهد شد. لازم است مشتری، رمز عبور، آی‌دی یا الگوهای خاصی را که به کالا افزوده است، پاک کند تا کارشناسان آبی‌تک امکان بررسی آن را داشته باشند. برای استفاده از خدمات بازگشت کالا بعد از ۷ روز، دقت کنید که کالا به ‏خوبی بسته‌‌بندی شود و لوازم جانبی، فاکتورها و همه اقلام همراه مانند کابل، ریموت، باطری، دفترچه راهنما، کارت گارانتی، کارت بیمه، بند و قطعات بسته‌بندی به همراه کالای اصلی به‌صورت کامل ارسال شود. در صورتی که کالای برگشتی یه همان شکلی که برای مشتری ارسال شده بود، توسط آبی‌تک دریافت نشود، امکان سرویس‌دهی وجود ندارد.
۶- به دلیل مسائل و مشکلات رخ‌داده، تحویل تمامی سفارش‌ها درب ورودی ساختمان‌ها خواهد بود، مگر مواردی که مشتریان محترم در هنگام ثبت سفارش، درخواست کرده باشند که کالا در طبقات به دست آن‌ها برسد و از پیش هزینه آن را پرداخت کرده باشند.
۷- کالاهای نیازمند نصب؛ مانند دوربین‌های مداربسته، حتما باید ازسوی نمایندگی‌های مجاز یا متخصصان آزموده نصب و راه‌اندازی شوند. در صورت بروز اشکال یا آسیبی که به علت نصب غیراصولی به کالا وارد شده باشد، کالا از شرایط گارانتی و خدمات پس از فروش آبی‌تک خارج خواهند شد. تشخیص نصب نادرست و آسیب پیش‌آمده تنها بر عهده کارشناسان واحد خدمات پس از فروش آبی‌تِک خواهد بود.
۸- در صورت استفاده از کد تخفیف در زمان خرید، کد تخفیف مورد نظر دوباره قابل استفاده نخواهد بود و در صورت بازگشت کالا تنها اصل پول پرداختی برای کالا بازگردانده خواهد شد.

سایت و حریم خصوصی کاربران

۱- فروشگاه اینترنتی آبی‌تک هیچ‌گونه مسئولیتی را در مورد کارکرد ناقص سایت که می‌تواند ناشی از عوامل خارج از حوزه مدیریت این سایت باشد (مانند مشکلات زیرساختی شبکه اینترنت و مانند آن) نمی‌پذیرد.
۲- سایر سایت‌ها و لینک‌هایی که برای ارائه اطلاعات بیشتر و کامل‌تر به کاربر در فروشگاه وجود دارند، مستقل هستند و آبی‌تِک مسئولیتی درمورد محتوای آن‌ها ندارد.
۳- اطلاعات شخصی یا اطلاعات خرید کاربران در فروشگاه اینترنتی آبی‌تک نزد مسئول سایت محفوظ می‌ماند و این اطلاعات به هیچ‌وجه به اشخاص یا سازمان‌های دیگر واگذار نمی‌شود و از آن‌ها سوءاستفاده تبلیغاتی نخواهد شد. آبی‌تک با استفاده از پیشرفته‌ترین فن‌آوری‌های ابری، متعهد است که تا جای ممکن از نفوذ و حملات سایبری و امنیت و حریم شخصی کاربران حفاظت کند.
۴- هدف از ایجاد بخش نظرات در فروشگاه اینترنتی آبی‌تِک، اشتراک‌گذاری تجربه خرید کالاها است. در این بخش، هر کاربر می‌تواند در چارچوب قوانین سایت، نظرات خود را درج کند. پس از بررسی و تایید کارشناسان، امکان مشاهده نظرات وجود دارد. کاربران موظفند از درج هرگونه مطلب غیرقانونی و غیراخلاقی، توهین‌آمیز، افترا، تهدید و هرگونه مطلب ناشایست دیگر خودداری نمایند، در غیر این‌صورت مسئولیت تمامی عواقب قانونی آن بر عهده ایشان خواهد بود. تنها نظراتی تایید خواهند شد که مرتبط با محصول موردنظر باشند؛ بنابراین تبلیغات و موضوعات غیرمرتبط با محصول را در قسمت نظرات مطرح نکنید. آبی‌تِک درقبال درستی یا نادرستی نظرات منتشرشده در این قسمت نیز، هیچ‌گونه مسئولیتی ندارد و نمایش نظرات کاربران در سایت به هیچ وجه به معنی تایید فنی فروشگاه اینترنتی آبی‌تِک درباره آن‌ها نیست.

۵- در صورتی‌که کاربری قوانین فروشگاه را در حوزه درج نظرات رعایت نکند، فروشگاه مجاز است از دسترسی مجدد کاربر به سایت جلوگیری کند یا حتی او را تحت پیگرد قانونی قرار دهد.
۶- تمام محتوای سایت متعلق به فروشگاه آبی‌تک است و هرگونه استفاده از آن، غیرمجاز است و پیگرد قانونی خواهد داشت.
۷- از نشر شایعه یا درج مطالبی را که از آن‌ها مطمئن نیستید در قسمت نظرات خودداری کنید.
۸- هرگونه استفاده غیرمتعارف و غیرمجاز از سایت که باعث آسیب دیدن سایت یا تغییر و انتشار اطلاعات شخصی کاربران شود، پیگرد قانونی به دنبال خواهد داشت.

۹- مسئولیت حفاظت از اطلاعات شخصی و تبادل هرگونه اطلاعاتی که از طریق شناسه و رمز عبور کاربران صورت می‌گیرد بر عهده ایشان است.

۱۰- فروشگاه در برابر انتشار اطلاعات شخصی کاربران به دلیل ویروسی شدن سیستم آن‌ها مسئولیتی بر عهده نمی‌گیرد.

کارت هدیه

۱- با اولین خرید از سایت، کارت هدیه در حساب شخصی کاربر ثبت می‌شود و امکان استفاده از آن برای دیگر کاربران وجود ندارد.

۲- لازم نیست کاربر تمام اعتبار (ریالی) کارت هدیه خود را در اولین خرید، خرج کند. او می‌تواند اعتبار کارت هدیه را در چند سبد خرید مستقل استفاده نماید.

۳- امکان استفاده از دو یا چند کارت هدیه برای ثبت یک سفارش وجود ندارد.

۴- در صورت بازگرداندن کالاهایی که با اعتبار کارت هدیه خریداری شده‌اند، مبلغ آن‌ها به حساب همان کارت هدیه بازمی‌گردد.

۵- کارت هدیه، قابل بازگرداندن یا تعویض نیست.

۶- اعتبار کارت هدیه آبی‌تِک به وجه نقد تبدیل نمی‌شود.

۷- اگر مبلغ سفارش شما بیش از اعتبار کارت هدیه باشد، می‌توانید باقی‌مانده مبلغ آن را با استفاده از روش‌های عادی پرداخت کنید.

۸- لازم است خریداران گرامی بعد از خرید و دریافت سفارش، کارت هدیه را چند روز نزد خود نگه دارند.